انواع فونداسیون دکل مهاری

آمار مطالب

کل مطالب : 3
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 12
بازدید سال : 817
بازدید کلی : 3888

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان برای من و آدرس rashti.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مجتبی
تاریخ : سه شنبه 28 مرداد 1399
نظرات

فونداسیون دکل مهاری باعث ایجاد مقاومت و نگهداشتن سازه دکل مهاری می شود. فونداسیون دکل مهاری برای نصب بر روی زمین و یا ارتفاع کاملا متفاوت است.

فونداسیون دکل مهاری چیست و چگونه انجام می شود؟

دکل های مهاری یکی از پر استفاده ترین و بهترین نوع دکل های مخابراتی هستند که بر روی زمین یا ارتفاعات می توان از این نوع دکل ها استفاده نمود. فونداسیون دکل مهاری یکی از مهمترین قسمت های سازه دکل می باشد که برای دکل هایی که بر روی زمین یا ارتفاع نصب می شوند، فونداسیون دکل نیز متفاوت می باشد.
دکل مهاری چیست؟

دکل مهاری نوعی از دکل های مخابراتی است که برای انواع استفاده های مخابراتی می توان از این نوع دکل ها استفاده نمود. دکل های مهاری به وسیله یک سیم مهار باید بر روی زمین یا یک تکیه گاه دیگر وصل شوند تا ایستایی و مقاومت سازه در برابر باد و دیگر عوامل خارجی حفظ شود. دکل های مهاری دارای انواع مختلفی هستند و از قسمت های مختلفی نیز تشکیل شده اند. امروزه استفاده از این نوع دکل ها به دلیل وزن سبک، جابجایی راحت، نصب سریع تر و قیمت مناسب تر برای مصارف شهری بسیار کارآمدتر می باشد. دکل های مهاری را می توان بر روی زمین دارای مقاومت کافی و بر روی ارتفاعات تا حداکثر 9000 سانتی متر نصب نمود. البته امروزه استفاده از این نوع دکل ها برای نصب بر روی پشت بام ها بسیار مرسوم شده است.

تصویر 1
فونداسیون دکل مهاری

فونداسیون دکل مهاری در واقع یکی از مهمترین و اساسی ترین قسمت های دکل های مهاری می باشد. تمامی بار و فشار وارد شده از قسمت های مختلف دکل به وسیله فونداسیون دکل مهاری به زمین منتقل می شود. برای نصب همه انواع دکل های مهاری باید فونداسیون مناسب دکل را محاسبه کرد و سپس تولید و نصب نمود. حداقل عمق در فونداسیون دکل به وسیله فرمول هایی تعریف می شود که دکل را برابر هرگونه واژگونی محافظت می نماید. معمولا برای دکل های مهاری از فونداسیون عمیق استفاده می شود. دقت نمایید که تمامی مراحل انجام فونداسیون دکل مهاری، باید کاملا دقیق و بدون خطا انجام شود.

تصویر 2
انواع فونداسیون به کار برده شده برای کل های مهاری

به طور کلی دو نوع فونداسیون دکل مهاری وجود دارد:

    فونداسیون زمینی: فونداسیون زمینی برای دکل هایی استفاده می شود که بر روی زمین نصب می شوند. برای این نوع فونداسیون بر روی زمین چاله هایی با عمق یک متر مکعب و یا گاهی بیشتر، کنده می شود و این چاله ها پس از آرماتوربندی به وسیله گذاشتن قالب ها و پایه انکر و بولت در داخل چاله، با استفاده از بتن روی آن پوشیده می شود.
    فونداسیون پشت بامی: زمانی که دکل مهاری بر روی پشت بام نصب شود، باید از فونداسیون آهنی برای آن استفاده نمود. برای فونداسیون آهنی با استفاده از تیر آهن، سازه ای به شکل H یا Y ساخته شده و به بیس پلیتی که زیر دکل است، جوش زده می شود. این کار باعث می شود تا بار دکل بر روی کل سطح پشت بام پخش شود.

تصویر 3
انواع فونداسیون دکل مهاری

این نوع فونداسیون دکل مهاری برای فونداسیون های دکل های مهاری زمینی به کار برده می شوند.

    فونداسیون تک: زمانی که سازه دکل در منطقه ای زلزله خیز نصب می شود، عرض و ارتفاع و پی زیر هر ستون و بارهای وارد شده به دکل محاسبه شده و پی ها با کلاف هایی افقی به هم متصل می شوند تا پی سازه به صورت پیوسته درآمده و سپس آرماتوربندی و دیگر کارهای فونداسیون انجام می شود.
    فونداسیون منفرد: در این نوع فونداسیون عرض و ارتفاع قسمت مقطع بتن در همه قسمت های آن یکسان در نظر گرفته می شود.
    فونداسیون نواری: فونداسیون نواری به صورت یک طرفه و دوطرفه و با توجه به نوع منطقه و بارهای وارد شده بر روی سازه می تواند پیاده شود.
    فونداسیون گسترده: این نوع فونداسیون در مواقعی که عرض پی های ساختمانی به دلیل زلزله خیز بودن منطقه و مقاومت ناکافی خاک، خیلی زیاد می شود، استفاده می شود. در این روش کل زیر سازه باید آرماتور بندی و بتن ریزی شود.

تصویر 4
انواع قالب بندی فونداسیون دکل های مهاری

    قالب بندی آجری: یکی از بهترین قالب بندی ها برای فونداسیون دکل مهاری، قالب بندی آجری است زیرا شکل پذیری این نوع قالب بندی بسیار بالا است و پس از بتن ریزی نیز می توان از این نوع قالب مجددا استفاده نمود. در این نوع قالب نیز با توجه به عرض و ارتفاع در نظر گرفته شده، دیوار آجری 20 سانتی متری اجرا شده و برای جذب آب بتن توسط این آجرها، قسمت داخلی قالب بندی آجری با پلاستیک پوشانده می شود.
    قالب تخته ای: قالب های تخته ای بیشتر برای کلاف های فوقانی و قائم استفاده می شود. پیش از قالب کاری باید تخته ها روغن کاری شوند تا آب بتن توسط قالب جذب نشود و از سوی دیگر راحت تر تخته از بتن جدا شود.
    قالب بندی فلزی: این نوع قالب بندی معمولا برای پروژه های بزرگتر استفاده می شود زیرا برای پروژه های کوچکتر زیاد مقرون به صرفه نمی باشد.

تصویر 5
بتن ریزی در فونداسیون دکل  های مهاری

اگر سازه دکل مهاری کوچک باشد، برای بتن ریزی در فونداسیون دکل مهاری، نیازی به استفاده از ماشین و دیگر تجهیزات پیچیده نیست. برای بتن ریزی در این پروژه های کوچک معمولا کارگران با توجه به دانش خود، با مخلوط کردن مواد مختلف، بتن می سازند و آن را با دست به صورت تکه به تکه به قسمت های مختلف فونداسیون وارد می کنند که این کار ممکن است چندین روز طول بکشد. اما مهمترین مشکلی که اینگونه بتن ریزی دارد این است که طرح اختلاط بتن در این روش در نظر گرفته نمی شود.

برای اینکه طرح اختلاط بتن به صورت دقیق تخمین زده شود، باید میزان شن و ماسه و همچنین آب مورد نیاز را بر اساس تعداد کیسه های شن و ماسه تخمین زد و سپس آنها را با هم مخلوط کرد. سپس برای بتن ریزی باید طبق نقشه در قسمت هایی از پی ساختمان میلگردها و شیلنگ های کار گذاشته شوند و سپس عملیات بتن ریزی انجام می شود. فقط باید دقت نمود که پس از بتن ریزی، بیس پلیت ها برای تست عملیات هواگیری مجددا باید باز شوند تا مشخص شود که قسمت زیرین بیس پلیت ها آیا کاملا با بتن پوشیده شده است یا نه. پس از تست این موضوع، مجددا باید بیس پلیت ها با پیچ و مهره در جای قبلی خود سفت شوند.



تعداد بازدید از این مطلب: 91
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود